Benarkah Kaum Lelaki Lebih Suka Buat Kerja Rumah Berbanding Pergi Kerja?

Kerja-kerja mengemas rumah seperti vacum lantai, cuci tandas dan sebagainya adalah kerja yang rumit dan sering dikaitkan dengan wanita.


Men put domestic chores such as cleaning, above work, while it is the opposite for women

Tetapi apa yang mengejutkan adalah lelaki sebenarnya lebih ramai yang suka buat kerja rumah berbanding menghabiskan masa di pejabat.

Satu kajian yang telah dilakukan oleh University Oxford mendapati lelaki tidak suka akan pekerjaan mereka di pejabat. Perkara yang berlaku seperti tergesa-gesa ke pejabat dan waktu kerja yang panjang adalah tidak baik untuk kesihatan mereka.

Kajian ini telah dilakukan kepada lebih dari 4000 orang di UK dan skala keseronokan hari bekerja dan hari hujung minggu dinilai. Keputusan tinjauan menunjukkan lelaki memberikan skala keseronokan yang tinggi semasa hujung minggu dan melakukan kerja rumah.

Ia disebabkan lelaki dilihat lebih suka untuk DIY kerja-kerja rumah dan wanita pula lebih melakukan kerja rumah yang akhirnya mendatangkan tekanan. Bukan itu sahaja, kerja berbentuk 'sukarela' di rumah yang dilakukan oleh lelaki dilihat lebih memberikan kegembiraan berbanding kerja berbayar di pejabat.

Kredit: Dailymail UK

Like facebook Page Pulut Pandan.


Comments

Popular posts from this blog

7 Bunga Paling Cantik di Dunia

Harga Tiket untuk 30 Taman Tema Air Seluruh Malaysia. Bermula Serendah RM 3!

Istighfar. Ini 3 Kelebihan yang Diberi